قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / وکیل / وکیل | وکیل تهران | مشاور حقوقی

وکیل | وکیل تهران | مشاور حقوقی

وکیل : کسی است که به موجب عقد وکالت و از جانب موکل خود ، نایب انجام امری می شود ، وکیل در حالت کلی به دو دسته تقسیم می شوند ، وکیل کاری و وکیل دادگستری ، برای داشتن وکیل کاری جهت پیگیری امور اداری می توان به هر فرد حتی وکیل دادگستری وکالت داد ولیکن برای پرونده های دادگاه می بایست به وکیل دادگستری وکالت داد .

وکیل دادگستری : وکیلی است که عضو کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلا ، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه است و به شغل وکالت مشغول می باشد .

وکیل پایه یک دادگستری : وکلای دادگستری به دو گروه تقسیم می شوند ، وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری که البته سابقه کاری وکیل پایه یک دادگستری بیشتر بوده و حیطه صلاحیت وکالتی آنها بیشتر است ، کارآموزان وکالت نیز تحت نظارت وکیل سرپرست خود می توانند در برخی پرونده ها وکالت نمایند .

موکل : شخصی است که به دیگری وکالت انجام امری را می دهد ، موکل می تواند شخص حقیقی اعم از یک فرد یا چند نفر باشد که به وکیل دادگستری مراجعه می نمایند و یا شخص حقوقی مانند شرکت باشد ، در خصوص شرکت ها باید توجه داشت که برای اعطای وکالت به وکیل دادگستری جهت پیگیری پرونده ها در دادگاهها می بایست حق مراجعه و گرفتن وکیل و وکالت در توکیل و با تمامی حدود اختیارات لازم به مدیر عامل و یا کسانی که قصد گرفتن وکیل برای شرکت دارند قبلاً به موجب مدارک مثبته داده شده باشد .

وکالت : معنی لغوی وکالت تفویض و واگذار نمودن است و در اصطلاح حقوقی وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین ، طرف دیگر را برای انجام امری نایب (وکیل) خود می نماید ، برای وکالت در ادارات و پیگیری امور اداری وکالت کاری داده می شود ولیکن برای وکالت در دادگاه حقوقی ، دادگاه کیفری ، دادسرا ، تجدیدنظر استان ، دیوان عالی کشور ، شورای حل اختلاف و اجرای احکام می بایست به وکیل دادگستری وکالت داد .

مورد وکالت : امر و یا اموراتی است که وکیل به موجب عقد ( قرارداد ) وکالت و به نیابت ( نمایندگی ) از طرف موکل خود می بایست انجام دهد ، مورد وکالت باید از اموراتی باشد که خود موکل بتواند آنرا انجام دهد و مانع قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد ، و وکیل هم برای انجام آن امر اهلیت قانونی داشته باشد .

وکالت در دادگاه ها می تواند شامل وکالت در مواردی از قبیل : وکالت راجع به اعتراض به رأی ، تجدید نظر ، فرجام خواهی و اعاده دادرسی ، مصالحه و سازش ، وکالت در توکیل ، تعیین مصدق و کارشناس ، وکالت در دعوای خسارت ، وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا ، وکالت در ادعای اعسار و یا سایر موارد دیگر باشد .

در صورتیکه برای انجام امری دو یا چند وکیل معین شده باشد هیچ یک نمی تواند بدون دیگری و یا دیگران در امری دخالت نماید مگر اینکه وکالت به صورت مجتمعاً و یا منفرداً داده شده باشد که در این صورت هر یک به تنهایی و یا به طور جمعی می توانند وکالت نمایند .

تعهدات موکل : موکل باید تمام تعهداتی را که وکیل در حدود وکالت خود کرده است انجام دهد ، موکل باید تمام مخارجی که وکیل برای انجام وکالت نموده است را بدهد ، موکل باید اجرت وکیل را بدهد مگر اینکه در وکالتنامه و یا قرارداد مالی مربوط به آن ، طور دیگری مقرر شده باشد .

وکیل در توکیل : وکیلی است که از طرف موکل خود اختیار تعیین وکیل دیگر را برای او داشته و وکالت در توکیل داشته باشد ، اگر وکیل وکالت در توکیل نداشته باشد نمی تواند انجام امری را به دیگری واگذار کند .

وکالت بلاعزل : وکالتی است که وکالت وکیل یا عدم عزل وکیل ضمن عقد لازمی شرط شده باشد و موکل باید از آثار و نتایج وکالت بلاعزل آگاه باشد و بدون علت به کسی وکالت بلاعزل ندهد و به این موضوع توجه کامل داشته باشد ، راجع به آثار و یا نتایج وکالت بلاعزل می توانید از وکیل دادگستری مشاوره حقوقی بگیرید ، وکالت بلاعزل معمولاً در وکالتنامه تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی داده می شود .

طرق انقضای وکالت : با عزل موکل (البته اگر وکالت بلاعزل نباشد) ، با استعفای وکیل ، با فوت یا جنون موکل و یا وکیل .

طرق منفسخ شدن وکالت : با از بین رفتن متعلق وکالت ، با انجام مورد وکالت توسط خود موکل و با انجام عملی از سوی موکل که منافی با وکالت وکیل باشد .

وکیل و وکالت در دادگاهها : وکالت در دادگاه ها و دادسرا ها توسط وکیل دادگستری انجام می شود ، وکیل دادگستری در کلیه مراحل رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری می تواند حضور داشته باشد و هر شخص می تواند با مراجعه به وکیل دادگستری در هر یک از مراحل اعم از شورای حل اختلاف ، دادسرا، دادگاه کیفری ، دادگاه حقوقی ، دادگاه خانواده ، اجرای احکام حقوقی ، اجرای احکام کیفری ، دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور ، به وکیل دادگستری وکالت اعطا نماید. با توجه به اینکه اقامه دعوی حقوقی و یا کیفری نسبت به هر موضوعی معمولاً یکبار قابلیت طرح را دارد مگر موضوعات و یا مواردی که از این قاعده مستثنی هستند لذا کسب اطلاعات لازم از طریق مشاوره حقوقی و یا اعطای وکالت به وکیل دادگستری در اقامه دعوی و یا دفاع در قبال دعوی مطروحه می تواند در حل مشکلات بوجود آمده مفید و یا مؤثر باشد . البته مشاوره با وکیل فقط مختص بروز مشکلات حقوقی نبوده و حتی قبل از اقدام به امری و پیش آمدن مشکلات ، می توان با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره داشته و علاج واقعه را قبل از وقوع نمود .

محاکم و دادسراها مکلفند حق دفاع متهمان و مشتکی عنهم را رعایت نموده و فرصت استفاده از وکیل دادگستری و کارشناس را برای آنان فراهم نمایند و کلیه دادگاهها و دادسرا ها مکلف به پذیرش وکیل دادگستری می باشند و وکیل دادگستری در موضع دفاع از احترام و تأمینات شغل قضا بر خوردار می باشند .

حق الوکاله وکیل : چنانچه خواهان در پرونده حقوقی دارای وکیل باشد ، حق الوکاله وکیل طبق تعرفه و به موجب مواد 515 و 519 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی از خوانده قابل مطالبه بوده و در صورت صدور حکم قطعی به نفع خواهان ، علاوه بر خواسته ، خسارات دادرسی اعم از هزینه دادرسی و هزینه ثبت دادخواست وحق الوکاله وکیل از محکوم قابل وصول خواهد بود .

وکیل حقوقی ، وکیل کیفری و وکیل خانواده : منظور وکیلی است که بر اساس تجربه و علاقه ، حسب مورد بیشتر تمایل به وکالت و مشاوره در مورد پرونده های حقوقی یا کیفری و یا خانواده را دارد اگرچه وکیل می تواند در هر سه موضوع حقوقی ، کیفری و یا خانواده قبول وکالت نموده و یا مشاوره ارائه نماید .

وکیل ملکی : منظور از وکیل ملکی و یا وکیل پرونده ملکی ، وکیلی است که بر حسب تجربه و علاقه ، وکالت و یا مشاروه در خصوص پرونده های ملکی و املاک را بر عهده می گیرد .

وکیل تهران : منظور از وکیل تهران و یا وکیل در تهران وکیلی است که محل فعالیت و دفتر وکالت او بر اساس پروانه وکالت تهران بوده و در تهران مشغول به وکالت و مشاور حقوقی می باشد و تمرکز وکالتی او در تهران است ، اگرچه می تواند در سایر شهرها نیز انجام وکالت نموده و مشاوره حقوقی ارائه نماید .

درباره ی وکیل آنلاین

اطلاعات جامعی در مورد وکیل , وکالت, مشاوره حقوقی, قوانین, قانون, دادگاه ها , دادگستری ,خدمات الکترنوینگ قضایی , خبر , ثبت شرکت , قرارداد ها و انواع آن , فایل های دانلودی , نمونه قرارداد ها , مشاوره ازدواج, طلاق , مهریه در اختیار شما خواهیم گذاشت.
قبلی ثبت اختراع نرم افزار
بعد نوشته‌ی بعدی

مطلب پیشنهادی

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (12)

آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.